info@spss-pasw.ir ۰۹۹۳۴۲۴۲۵۶۸
  • صفحه اصلی
  • وبلاگ
  • فروش فايل
  • امکانات
    • جستجو
    • فروشگاه
      • سبد خرید
    • مديريت كيف پول
      • ليست تراكنش ها
    • ارسال فايل پروژه جهت بررسي
    • برگزاری دوره های آموزشی
      • دوره نرم افزارهای آماری
      • دوره نرم افزارهای فرآیند کسب و کار
      • دوره تهیه برنامه استراتژیک
    • داده کاوی
    • معرفی کتاب
    • آموزش نرم افزار های آماری
      • آموزش SPSS
      • آموزش AMOS
      • آموزش SMART PLS
      • آموزش MINITAB
      • آموزشEVIEWS
      • آموزش STATA
      • آموزش lisrel
    • دعوت به همكاري
  • كسب و كار
    • مفهوم برنامه ریزی
    • سند استراتژیک
    • مفاهیم BPMN
    • آموزشBPMS
  • ورود
  • ثبت نام
spss-pasw spss-pasw
  1. صفحه اصلی
  2. آموزش نرم افزار های آماری
  3. حجم نمونه در تحقیقات کیفی

حجم نمونه در تحقیقات کیفی

حجم نمونه در تحقیقات کیفی

  • آموزش نرم افزار های آماری
  • 0
  • 147

در تحقیقات کیفی، حجم نمونه به تعداد شرکت‌کنندگان یا مواردی اشاره دارد که در مطالعه شرکت می‌کنند. برخلاف تحقیقات کمی که حجم نمونه بر اساس محاسبات آماری و با هدف تعمیم‌پذیری تعیین می‌شود، در تحقیقات کیفی حجم نمونه معمولاً کوچک‌تر و بر اساس معیارهای کیفی انتخاب می‌شود. هدف اصلی در تحقیقات کیفی، دستیابی به اشباع نظری (Theoretical Saturation)است، یعنی نقطه‌ای که در آن داده‌های جدید اطلاعات اضافی یا بینش جدیدی ارائه نمی‌دهند و محقق به درک عمیق و جامعی از پدیده مورد مطالعه دست می‌یابد.

عوامل مؤثر در تعیین حجم نمونه در تحقیقات کیفی:

  1. هدف تحقیق: اگر هدف تحقیق بررسی عمیق یک پدیده خاص باشد، حجم نمونه ممکن است کوچک باشد.
  2. تنوع شرکت‌کنندگان: اگر تحقیق نیاز به بررسی دیدگاه‌های متنوع از گروه‌های مختلف داشته باشد، حجم نمونه ممکن است بزرگ‌تر شود.
  3. اشباع نظری: حجم نمونه تا زمانی افزایش می‌یابد که داده‌های جدید اطلاعات جدیدی ارائه ندهند.
  4. منابع در دسترس: زمان، هزینه و دسترسی به شرکت‌کنندگان نیز می‌تواند بر حجم نمونه تأثیر بگذارد.

روش‌های تعیین حجم نمونه در تحقیقات کیفی:

  1. نمونه‌گیری هدفمند(Purposive Sampling): در این روش، شرکت‌کنندگان بر اساس ویژگی‌های خاصی که مرتبط با سوالات تحقیق هستند، انتخاب می‌شوند.
  2. نمونه‌گیری نظری(Theoretical Sampling): در این روش، محقق به‌صورت تدریجی و بر اساس یافته‌های اولیه، شرکت‌کنندگان جدید را انتخاب می‌کند تا به اشباع نظری برسد.
  3. نمونه‌گیری گلوله برفی(Snowball Sampling): در این روش، شرکت‌کنندگان اولیه، افراد دیگری را که می‌توانند در تحقیق مشارکت کنند، معرفی می‌کنند.
  4. حجم نمونه معمول در تحقیقات کیفی:
  • در تحقیقات کیفی، حجم نمونه معمولاً بین ۵تا۵۰شرکت‌کننده است.
  • در مطالعات موردی(Case Studies)، ممکن است تنها یک یا چند مورد مورد بررسی قرار گیرند.
  • در تحقیقات پدیدارشناسی(Phenomenology)، حجم نمونه معمولاً بین ۵تا۲۵شرکت‌کننده است.
  • در تحقیقات مبتنی بر نظریه داده‌بنیاد(Grounded Theory)، حجم نمونه تا رسیدن به اشباع نظری ادامه می‌یابد و ممکن است بین 8تا20 شرکت‌کننده باشد.

حجم-نمونه-در-تحقیقات-کیفی،تحقیق-کیفی،نمونه-گیری-هدفمند،اشباع-نظری
ebrahim_bayazidi 1403/12/28

نظرات

کد امنیتی

ویدئو
مرورگر شما از نمایش ویدئو پشتیبانی نمیکند.
لطفاً از طریق فایل دانلود کنید: video/mp4

 

اعتبار کاربری
این بلوک در حال حاضر فاقد محتوی می باشد .
درخواست مشاوره
 
براي درخواست مشاوره فرم زير را تكميل يا با شماره تلفن 09934242568 تماس حاصل فرماييد
كتاب هاي من

6-scm.jpg

كتاب تحليل داده هاي پرسشنامه اي به كمك SPSS29 ابراهيم فربد

كتاب مقدمه اي بر اقتصادسنجي مالي با ايويوز

عضویت در خبرنامه

برای عضویت در خبرنامه سایت کافی است ایمیل خود را به صورت صحیح در کادر زیر وارد کنید. توجه: بعد از عضویت ایمیلتان را چک کنید و بر روی لینک فعال‌سازی کلیک کنید

تماس با ما

تهران - ميني سيتي - ارتش

تلفن: ۰۲۱-۲۵------
ایمیل: info@spss-pasw.ir

لینکهای آموزش رايگان نرم افزارهاي تحليل داده

  • آموزش رايگان SPSS
  • آموزش رايگان AMOS
  • آموزش رايگان SMARTPLS
  • آموزش رايگان EVIEWS
  • آموزش مدلسازي فرايندها
  • خريد كتاب هاي تحليل داده به صورت الكترونيكي

لینکهای خريد كتاب هاي نرم افزارهاي آماري

  • خريد كتاب ها به صورت الكترونيكي
  • خريد كتاب AMOS
  • خريد كتاب SMART PLS
  • خريد كتاب MINITAB
  • خريد كتاب كاربرد رياضي و آمار در مديريت ريسك مالي

ما را دنبال کنید

بزودي اطلاعات مربوط به اين قسمت كامل مي شود.

logo-samandehi
© Copyright Arsha. All Rights Reserved
Designed by PHPNuke.ir