مدیریت موفق یک شرکت لجستیک کوچک
نویسنده مقاله؛ گوناسکاران - ای.دبیلیو تی ناگی(دانشگاه پلی تکنیک هنگ کنگ)
چکیده
در این مقاله، یک مطالعه موردی روی یک شرکت لجستیک یا حمل و نقل ثالث کوچک در هنگ کنگ ارائه شده است. این شرکت از این جهت جالب است که موسوم به پادشاه شرکتهای لجستیک 3PL هنک کنگ است. این شرکت از نظر عملکرد کسب و کار و رضایت مشتریان، بسیار موفق عمل کرده است. ائتلاف راهبردی و استراتژیک این شرکت با هر دوی مشتریان و عرضه کنندگان به بهبود استفاده از منابع نظیر فضای انبار و ناوگانهای حمل و نقل کمک کرده است. همچنین این شرکت در حال توسعهی عملیات خود در چین با هدف تبدیل شدن به یک شرکت بالغ است. تحلیل این مورد بر فاکتورهای موفقیت بحرانی (استراتژی و فناوریهایی) متمرکز است که باعث شده تا یک شرکت کوچک تأسیس شده در 1996 بسیار موفق شود.
مقدمه
لجستیک دربرگیرنده همه جریانهای اطلاعات و مواد در سراسر سازمان است. لجستیک شامل همهچیز از جابهجایی یک محصول یا یک سرویس تا مدیریت مواد خام ورودی، تولید، ذخیرهسازی کالاهای تمامشده، تحویل آن به مشتری و خدمات پس از فروش هست (پولیت 1998). حوزه لجستیک از زمان ظهور فناوریهای جدید و ائتلافهای راهردی برای رقابت در زمینه انعطافپذیری و پاسخگویی، تغییر کرده است. اهمیت روزافزون لجستیک ناشی از شرکتهایی است که قادر به دسترسی به بازارهای جدید، تحقق کارایی تولید بیشتر و بهرهگیری از قابلیتهای فناوری فراتر از مرزهای جغرافیایی خود هستند (مک فارلان 1984، بوت، 1991، کوپر 1993، فاوست و همکاران 1993). کاهش در موانع تجارت و ظهور فناوریهای پیشرفته منجر به توجه زیادی به لجستیک در سالهای اخیر شده است. امروزه، عملیات لجستیک شامل خرید، توزیع، مدیریت کالاها، بستهبندی، تولید و حتی خدمات مشتری (باورسکوکس و کلاس 1996) است.
در محیط رقابتی امروزه، بسیاری از شرکتها به دنبال کسب سهم بازار جهانی و بهره گری از زیت کارایی منبع یابی و تولید بالاتر هستند. یکی از عوامل تعیین کننده عملکرد تجاری در حال حاضر، نقش "تدارکات" در حصول اطمینان از جریان صحیح مواد، محصولات و اطلاعات در سراسر زنجیره تأمین شرکت است (سام و همکاران، ۲۰۰۱). اخیراً، لجستیک و حمل و نقل برجستهتر شده است و به عنوان یک عامل مهم در مزایای رقابتی شناخته شده است (باورسوکس و کلاس ۱۹۹۶، بارسوکس و دافتری، ۱۹۹۵؛ کریستوفر، ۱۹۹۲). فرآیند عملیات لجستیک و حمل و نقل شامل ورود، نگهداری، حمل و توزیع کالاهای فیزیکی است.
در طول سالها، لجستیک و حمل و نقل از لجستیک و حمل و نقل تک بخشی (خود مدیریت) به 5PL (چند بخشی)، با استفاده از شبکههای لجستیک و حمل و نقل الکترونیکی با تمرکز بر عملیات جهانی توسعه یافته است. 3PL لجستیک و حمل و نقل قراردادی است که تمرکز بر عملیات منطقهای دارد. اهداف اصلی برون سپاری خدمات لجستیک و حمل و نقل عبارتند از:
E کاهش هزینههای عملیاتی
E کاهش نوسانات تقاضا
E کاهش سرمایه گذاری
مشکلات عمومی که در لجستیک شرکتها بوجود میآیند، شامل اطلاعات با تأخیر و نادرست، خدمات ناقص، عملیات آهسته و ناکارآمد و میزان آسیب در محصول است. عواقب احتمالی آن عبارت است از عدم توانایی ارائه خدمات متصل شده، هزینههای عملیاتی بالا، نرخ ناکافی بالا و عدم انعطاف پذیری در پاسخگویی به تغییر نیاز تقاضا.
برخی محققان به بررسی مسائل لجستیک از دیدگاه جهانی پرداختهاند از جمله فاوست و همکاران (۱۹۹۳)، گری و دیویس (۱۹۹۱)، کوین وهیلمر (۱۹۹۴)، ولچ و نیک (۱۹۹۲) و ویت ۱۹۹۲). ادغام لجستیک و حمل و نقل با سایر زمینههای کاربردی کمک خواهد کرد تا یک شرکت بتواند پتانسیل کامل فعالیتهای ارزش افزوده خود را بدست آورد و از این رو برای به دست آوردن مزیت رقابتی قابل توجه تلاش کند. همچنین منجر به کاهش هزینههای عملیاتی و بهبود خدمات مشتری میشود (کریستوفر، ۱۹۸۹؛ ریچاردسون، ۱۹۹۵).
لجستیک و حمل و نقل الکترونیکی و برون سپاری فرآیندهای کسب و کار لجستیک و حمل و نقل زیر مجموعهای از بازار بزرگ لجستیک و حمل و نقل خارجی است. تدارکات الکترونیکی میتواند به عنوان انتقال کالا و خدمات با استفاده از فناوریهای ارتباطی تعریف شده مانند تبادل دادههای الکترونیکی (EDI)، پست الکترونیکی و وب سایت جهانی (WWW) تعریف شود. زنجیره عرضه یک مدل کسب و کار یکپارچه، برای مدیریت لجستیک و حمل و نقل است. این جریان کالا را از طریق تأمین کنندگان از طریق زنجیرههای تولید و توزیع به مصرف کننده پایان میدهد. کریستوفر (۱۹۹۲) استدلال کرد که رقابت واقعی شرکت علیه شرکتها نیست، بلکه زنجیره عرضه در برابر زنجیره تأمین است. در سالهای اخیر، سیستمهای اطلاعاتی (IS) به طور فزایندهای به عنوان منابع ایجاب میشوند که از فرایندهای تجاری مختلف پشتیبانی میکنند (اشاوی ۲۰۰۱). فرود (۱۹۹۸)، شباهت بین مدیریت استراتژیک فناوری اطلاعات و مدیریت اطلاعات تدارکاتی را ذکر کرد. بعضی از محققان (باگلین ۱۹۹۶؛ کریستوفر ۱۹۹۷؛ کوپر، ۱۹۹۴) ارتباطات نزدیک بین سیستمهای اطلاعاتی و مدیریت لجستیک و حمل و نقل را توضیح میدهند. چیو (۱۹۹۵) یک چارچوب یکپارچه برای بهبود عملکرد سیستمهای توزیع ارائه میدهد. او همچنین نقش فناوری اطلاعات (IT) را در بهبود بهره وری از زنجیره ارزش لجستیک و حمل و نقل برجسته کرد.
با توجه به شدت رقابت جهانی، عملکرد زنجیره تأمین تدارکات، یک سلاح مهم استراتژیک برای دستیابی و حفظ توان رقابتی محسوب میشود. کارتر و ناراسیمان (۱۹۹۰) و بتیس و همکاران (۱۹۹۲) در تحقیقات خود به مزایای قابل توجهی که شرکتها میتوانند از خرید بین المللی داشته باشند، پرداختند. و نیاک (۱۹۹۲)، بابار و پرازاد (۱۹۹۸) و فاوست و همکاران. (۱۹۹۳) توضیح داد که چگونه شرکتها میتوانند از طریق تأمین منابع مالی جهانی تبدیل شوند. همه اینها فشار عظیمی را برای شرکتها ایجاد میکند تا سیستمهای لجستیک خود را توسعه دهند تا مدیریت برون سپاری و بازار را به صورت رقابتی مدیریت کنند. همانطور که قبلاً ذکر شد، این امر بسیاری از شرکتهای تولید را مجبور کرده است تا نیازهای خدمات لجستیک و حمل و نقل را برون سپاری کنند که منجر به رشد 3PL شده است.
آلدین و استاهر (۲۰۰۳) مدل مفهومی (شکل 1 را ببینید) را برای مدیریت زنجیره تأمین لجستیک با تاکید بر 3PL ارائه کرده است. این مدل متشکل از سه مؤلفه زیر است:
E ساختار لجستیک
E فرایندهای لجستیک و فعالیتهای مرتبط
E سیستمهای اطلاعاتی و گزارش دهی
تمام سه جزء برای عملیات 3PL ضروری است. ساختار لجستیک شامل شرکت کنندگان در پروسههای تدارکات، نقاط ذخیره سازی موجودی، مراکز توزیع مجدد و چند انبار است. فرایندهای لجستیک و فعالیتهای مرتبط با آن عبارتند از فرآیند تحویل سفارش، مدیریت ارتباط با مشتری و خدمات مشتری و مدیریت خرید و مدیریت تقاضا. سرانجام، سیستمهای اطلاعاتی و گزارشگری برای هر سیستم مدیریتی ضروری هستند، زیرا تصمیمات را براساس دادههای جمع آوری شده تحلیل میکنند. این، شامل طراحی و برنامه ریزی سیستمهای اطلاعاتی، کنترل و هماهنگی و هماهنگی متقابل سازمانی است. فناوری اطلاعات مانند اینترانت، اکسترانت، اینترنت، WWW و EDI ادغام فعالیتها در زنجیره تأمین لجستیک و حمل و نقل را تسهیل میکند (انجلس 2000، پاسارو و گالز ۱۹۹۷).
رائو و همکاران (1993) نقش 3PL در روند لجستیک و حمل و نقل شرکت های جهانی را مورد بحث قرار دادند. لیب و همکاران (1993) نتایج مطالعات تطبیقی خدمات 3PL را در شرکتهای تولیدی آمریکایی و اروپایی ارائه داد. برخی از فعالیتهای لجستیک و حمل و نقل عبارتند از حمل و نقل، نگهداری موجودی و مونتاژ یا بازسازی محصولات. کرپلا (1996) استدلال کردند که مشکل محل مرکز توزیع یا انبار یک مسئله طراحی شبکه در سطح استراتژیک است. این بدان معنی است که ماهیت تصمیم دراز مدت است؛ از این رو، تصمیم بهجایی برای قرار دادن یک انبار ، تأثیر زیادی بر سودآوری یک شرکت برای سالها خواهد داشت. سازماندهی این مقاله به شرح زیر است: بخش 2 زمینه تحقیق را ارائه میدهد. روش تحقیق و یک مدل مفهومی برای 3PL در بخش 3 ارائه شده است. یک مطالعه موردی در بخش 4 ارائه شده و با اشاره به مدل توسعه یافته در بخش 3 ارائه شده است. بخش 5 شامل درسهایی که از مطالعه مورد و یک چارچوب عمومی برای ایجاد یک سیستم 3PL مؤثر و جامع است. خلاصه و نتیجه گیریها در بخش 6 ارائه شده است.
- پیش زمینهی تحقیق
لجستیک دارای یک پتانسیل فوق العاده برای بازی نقش مهم استراتژیک در شرکتها است. با افزایش رقابت جهانی، تابع لجستیک و حمل و نقل می تواند بیشتر مورد بهره برداری قرار گیرد تا شرکت بتواند مزیت رقابتی را به دست آورد (سام 2002). لجستیک را میتوان به عنوان یک فرآیند عملیاتی تعریف کرد که شامل خرید، نگهداری، حمل و توزیع کالاهای فیزیکی است. لجستیک را میتوان به دو دسته تقسیم کرد: لجستیک و حمل و نقل اجتماعی و لجستیک و حمل و نقل شرکت ها. لجستیک و حمل و نقل شرکت شامل لجستیک و حمل و نقل عرضه، لجستیک و حمل و نقل تولید، لجستیک و حمل و نقل فروش، لجستیک و حمل و نقل معکوس و لجستیک و حمل و نقل دفع می باشد. اکثر شرکتها 3PL را ترجیح میدهند. در اقتصاد جدید، تمرکز بر روی نقاط قوت اصلی قرار گرفته است؛ و در ارائه اطلاعات در زمان واقعی، جهانی شدن نیازهای خدمات، شاخصهای عملکرد کلیدی، همکاری در عملیات زنجیره تأمین و توسعه تجارت الکترونیک (دوباره 1996) مؤثر است.
خلاصهای از کارهایی که ارائه دهندگان خدمات لجستیک (LSP) معمولاً انجام میدهند، بر اساس نظرسنجی در میان خریداران از خدمات لجستیک، توسط سینک همکاران ارائه شده است. (1996). جزئیات در جدول 1 ارائه شده است.
ادبیات لجستیک و حمل و نقلمی تواند به دو دسته تقسیم شود:
(1) کاربران لجستیک و حمل و نقل (به عنوان مثال تولید کنندگان و خرده فروشان)؛ و
(2) ارائه دهندگان خدمات لجستیک و حمل و نقل (به عنوان مثال خدمات لجستیک و حمل و نقلشخص ثالث).
مطالعه موردی ما به ارائه دهندگان خدمات لجستیک، به عنوان مثال 3PL است. چیو 1995 برای مدیریت لجستیک خوب، اهمیت ادغام IT با مفاهیم مدیریت لجستیک و حمل و نقلرا برجسته کرد. او عوامل موفقیت بحرانی را در مدیریت لجستیک مؤثر شناسایی کرد. اینها عبارتند از: برنامه ریزی خوب سیستم لجستیک، یک سازمان توزیع شده به خوبی طراحی شده، انتخاب محتاطانه شرکتهای متحد، یک رابطه نزدیک با شرکای تجاری، تجزیه و تحلیل سرمایه گذاری لجستیک خوب، از بین بردن موانع مدیریت تدارکات، تعهد مدیریت ارشد و بهبود مستمر در تدارکات.
اینترنت به عنوان یک رسانه پویا برای برقراری ارتباط بین مشتریان و شرکتها در بازار مجازی استفاده شده است. به طور خاص WWW به عنوان یک کانال قدرتمند جدید برای توزیع، حذف بسیاری از واسطهها و ایجاد تغییر در زنجیره ارزش در صنایع مختلف پدید آمده است. رائو (1999) توضیح داد که چگونه اینترنت در کانالهای توزیع در سه صنعت عمده تأثیر گذاشت: خرده فروشی؛ بانکداری، کارگزاری و خدمات مالی؛ و پخش موسیقی.
پلت فرم وب دارای مزایای متعددی است که به یک شرکت اجازه میدهد بر مشکلات برخی از مشکلات تدارکاتی غلبه کند. اینها عبارتند از: اطلاعات در زمان واقعی در مورد موجودی، ورود اطلاعات تک به منظور به حداقل رساندن خطاهای انسانی به عنوان ورودی از دادهها توسط مشتریان خود پردازش و بدون نیاز به دوباره وارد کردن اطلاعات، یک عملکرد آنلاین سفارش آنلاین و چند منظوره، کنترل سطح رمز عبور به طوری که توابع مختلف میتواند سطوح دسترسی مختلف، کنترل شده توسط افراد مجاز مربوطه. لیگون و همکاران (1992) نقش EDI در خدمات لجستیک و حمل و نقلرا مورد بررسی قرار داد. پنگ و ولنگا (1993) اهمیت حمایت دولت در ترویج خدمات لجستیک و حمل و نقل با اشاره به چین را برجسته کرده است. فرود (1998) چارچوبی برای بهبود تصمیم گیری استراتژیک در مدیریت اطلاعات تدارکاتی ارائه کرد. بررسی ادبیات نشان میدهد که مطالعات کمی در مورد کمپانیهای لجستیک کوچک و متوسط وجود دارد. با این حال، نقش 3PL به طور فزایندهای اهمیت مییابد و از این رو نقش کمپانیهای لجستیک کوچک و متوسط (SML) برجستهتر میشود. بسیاری از این شرکتها برنامههای استراتژیک ندارند و از مزایای استفاده از فناوری اطلاعات برای تسهیل اشتراک اطلاعات بین شرکایی که از لحاظ جغرافیایی در سراسر جهان پراکنده شدهاند، اما بخشی از زنجیره تأمین لجستیک و حمل و نقل هستند. در این مقاله، ما موفقیت و چالشهای یک شرکت کوچک تدارکاتی واقع در هنگ کنگ را توصیف میکنیم. ما از این فرصت استفاده میکنیم تا بحث کنیم چگونه توسعه یک مشارکت استراتژیک منجر به توسعه یک شرکت تدارکاتی موفق میشود. در نهایت، یک چارچوب پیشنهاد شده است تا سیستمهای لجستیک و حمل و نقل شرکت را به سطح بعدی برساند؛ به عنوان مثال، شرکت را به یک شرکت 3PL متعهد تبدیل کنید. بدون شک در ذهن ما وجود دارد که برخی از تجارب و درسهایی که در این مطالعه مورد مطالعه آموخته شده، برای شرکتهای دیگر در توسعه سیستمهای تدارکاتی خود برای بهبود عملکرد سازمانی و از این رو، رقابت، سودمند خواهد بود.
- روش تحقیق و مدل مفهومی برای 3PL
در این بخش، روش تحقیق مورد استفاده و چارچوب مفهومی مورد استفاده در بحث در مورد مطالعه مورد ارائه شده است. چارچوب مفهومی بر اساس بررسی ادبیات و تجربیات موردی گزارش شده است.
3.1 روش تحقیق
روش شناسی مورد استفاده در این تحقیق بر اساس بررسی منابع در این زمینه و مطالعه موردی در یک شرکت کوچک تدارکاتی در هنگ کنگ انجام شد. اولاً، مطالعات انجام شده درباره شرکتهای لجستیک کوچک و متوسط با هدف درک زمینههای عملکرد لجستیک و حمل و نقلو چالشهای پیش رو که آنها در تلاش برای تبدیل شدن به رقابتیتر، مورد بررسی قرار دادند. یک نظرسنجی تجربی چشم اندازهای کلان را ارائه میدهد، اما ما علاقه مند به مسائل و مشکلات مفصل شرکتهای کوچک و متوسط لجستیک و حمل و نقلدر محیط کاری فعلی هستیم. دادههای مورد نیاز برای تجزیه و تحلیل موردی با مصاحبه با مدیر عامل، مدیر عامل و مدیران ارشد شرکت با کمک یک پرسشنامه استاندارد برای پاسخ به پرسشهای پژوهش جمع آوری شده است. همچنین گزارشهای سالانه و خبرنامههای شرکت برای جمع آوری دادهها مورد استفاده قرار گرفته است. هدف اصلی این تحقیق این است که بدانیم چگونه این شرکت طی سالها توسعه یافته است، تغییراتی که در گذشته رخ داده است و فرصتهای توسعه بیشتر. ما تاریخچه شرکت، اهداف استراتژیک و اهداف، استراتژیها و روشها و فن آوری های مورد استفاده در جهت به دست آوردن این شرکت را در موقعیتی که در حال حاضر است، مورد تجزیه و تحلیل قرار دادیم. ما همچنین تلاشی برای ارائه یک چارچوب توصیف کردیم که چگونه میتواند این شرکت را بهعنوان یک تعهد کامل 3PL توسعه دهد.
3-2 مدل مفهومی برای SPL
مدل 3PL با پنج ابعاد اصلی پیشنهاد شده است.
(1) برنامه ریزی استراتژیک؛
(2) مدیریت موجودی؛
(3) حمل و نقل؛
(4) برنامه ریزی ظرفیت؛ و
(5) فناوری اطلاعات.
این مدل هدف توسعه سیستمهای کنترل مدیریت، سیستمهای مدیریت منابع و ادغام فعالیتهای لجستیک است. جزئیات مدل در شکل 2 آمده است.
مدیریت شرکت کوچک 3PL نیازمند برنامه ریزی استراتژیک است که شامل تصمیم گیری درازمدت در مورد عملیات 3PL میشود. این تصمیمات باید شامل مواردی از استراتژی شرکتی مانند طبیعت کسب و کار لجستیک و حمل و نقل (مثلاً حمل و نقل، انبارداری و غیره)، محل مراکز توزیع، برون سپاری، اندازه کسب و کار و بودجه برای اجرای لجستیک و حمل و نقلاست. مدیریت موجودی شامل برنامه ریزی، هماهنگی و کنترل جریان مواد در امتداد زنجیره تأمین لجستیک و حمل و نقل می باشد. تصمیمات مهم باید شامل حجم و زمان سفارشات و تحویل و بسته بندی اقلام در دسته (تحکیم) باشد. محدودیتهای متعددی وجود دارد که بر میزان سهام و سرعت جریان مواد در امتداد زنجیره تأمین لجستیک و حمل و نقل تأثیر میگذارد. سطح سهام و سرعت جریان مواد نیز به ماهیت عرضه و تقاضا بستگی دارد. حمل و نقل یا حمل و نقل شامل موضوعاتی مانند روش حمل و نقل، استفاده از ظرفیت موجود، برنامه ریزی تجهیزات حمل و نقل و نگهداری وسایل حمل و نقل میشود. بعد برنامه ریزی ظرفیت میآید مدیریت تقاضای دراز مدت و کوتاه مدت باعث افزایش سطح ظرفیت مورد نیاز میشود. به عنوان مثال، تصمیمات درازمدت باید در مورد مسائل مانند تعدادی از انبارها یا مراکز توزیع و ظرفیت آنها مورد استفاده قرار گیرد. تعداد وسایل نقلیه حمل و نقل و ظرفیت تجهیزات بارگیری مواد، از جمله تعداد کارگران. البته، این تقاضا بر اساس تقاضا برای محصولات در امتداد زنجیره تأمین لجستیک است. در نهایت، فناوری اطلاعات و یا سیستمها، با جمع آوری دادهها در مورد عملکرد و بهره برداری از منابع و در نتیجه، ایجاد تغییرات لازم در عملیات تدارکات، به ادغام فعالیتها در تمام این مناطق کمک میکنند. انواع فناوری اطلاعات را میتوان از جمله اینترانت، اینترنت و اکسترانت، همراه با EDI، WWW و برنامه ریزی منابع سازمانی (ERP) استفاده کرد. استفاده از فناوری اطلاعات شامل استخراج دادهها و انبارداری دادهها نیز میشود.
- مطالعهی موردی
مدل مفهومی در شکل 2 برای بحث مطالعه موردی استفاده شده است. این مطالعه در مورد پیش زمینه شرکت و تحلیل عملیات و برنامه ریزی لجستیک صحبت میکند.
تحلیل موردی
تولام لجستیک یک شرکت تدارکاتی است که در زمینه توزیع کالاها ارسال شده توسط مشتریان پس از دریافت آنها در انبار TL تمرکز دارد. از آنجایی که عملیات اصلی این شرکت انبارداری و توزیع (فاز لجستیک و حمل و نقل پایین دست) است، ما تصمیم گرفتیم بر این تمرکز کنیم. هدف مطالعه موردی است که در مورد استراتژیها، روشها و فن آوری های مورد استفاده در TL در زمینههای زیر بحث شود (شکل 2 را ببینید):
. برنامه ریزی استراتژیک؛
. مدیریت موجودی؛
. حمل و نقل (حمل و نقل)؛
. برنامه ریزی ظرفیت؛ و
. فناوری اطلاعات.
رشد بی سابقه اقتصادی چین، زیرساخت لجستیک و حمل و نقل خود را تا حد محدود کاهش داده است. جنبش کالا توسط زیرساختهای حمل و نقل نامناسب و شبکههای مخابراتی کم توسعه یافته متوقف میشود. به عنوان مثال، ظرفیت حمل و نقل و انبار با تقاضا برای محصولات حفظ نشده است. علاوه بر این، عدم هماهنگی بین دولت مرکزی و استانها همچنان یک مشکل است، به ویژه هنگامی که به دنبال تأیید مقامات دولتی است. در چنین محیطی از افزایش تقاضا، زیرساختهای نامناسب و منابع تدارکاتی تحت کنترل دولتی، شرکتهای چند ملیتی که در چین کار میکنند، موانعی را برای موفقیت لجستیک مواجه میسازد (پولیت 1998). این فرصت را برای حتی شرکتهای کوچک تدارکاتی در هنگ کنگ فراهم میکند، مانند TL.
4.2.1 برنامه ریزی استراتژیک TL با پنج مشتری اصلی، توشیبا، کریر، کلون (همه سازندگان لوازم خانگی)، سانیو و اپلا (تهویه مطبوع Fuji، تلویزیون پلاسما) هماهنگ شده است. این شرکت بر روی لوازم خانگی متمرکز شده است. در حقیقت، TL بزرگترین شرکت ارائه دهنده خدمات لجستیک و حمل و نقل 3PL (در محدود) در هنگ کنگ برای لوازم خانگی است. بر این اساس، امکانات مورد نیاز مانند انبارها، ناوگان حمل و نقل و منابع انسانی را توسعه داده است. TL برخی از پشتیبانی از مشتریان در مورد نیازهای خدمات لجستیک خود را دریافت کرده است. این شرکت در حال حاضر فعالیتهای لجستیک و حمل و نقل خود را به سمت سرزمین اصلی چین گسترش میدهد و هدف آن تبدیل شدن به یک سرویس دهنده 3PL کامل در حدود دو تا سه سال است. همچنین، هنگامی که TL تحویل خود را به مشتریان، گمرکات محلی در برخورد با مشتریان دنبال میشود. این در بهبود رضایت مشتری مهم است.
4.2.2 مدیریت موجودی. TL دارای یک سیستم موجود در زمان واقعی است. برنامه تحویل مشتریان و سفارشات مصرف کننده، مدیریت موجودی را مدیریت میکند. محصولات در طول شب دریافت میشوند و در روز به مصرف کنندگان تحویل میشوند. TL یک افق پیش بینی نوردی سه ماهه برای فضای انبار و نیازهای ناوگان حمل و نقل دارد. شرکتها فضای ذخیره در انبار را بر اساس حجم کالا خود در هنگ کنگ در مدت سه ماهه توزیع میکنند. مشتریان مانند توشیبا برای فضای بر اساس متر مکعب هزینه میکنند.
4.2.3 برنامه ریزی حمل و نقل TL دارای کامیونهای شخصی خود است که حدود 32 عدد است. این خدمات حمل و نقل خارجی را تحویل نمیدهد؛ با این حال، در مواردی که تقاضا بیش از ظرفیت خدمات خود باشد، از این گزینه استفاده خواهد کرد. در موارد تقاضای کافی در ظرفیت ناوگان، TL دریغ نمیکند که کامیون خود را بیکار نگه دارد. آنها مطمئناً میتوانند وسایل نقلیه خود را با کارآیی بیشتری از طریق قراردادن کامیونهای خود برای اهداف دیگر، استفاده کنند.
4.2.4 برنامه ریزی ظرفیت TL دارای تمام کامیونهایی است که برای توزیع کالاها به مشتریان خود استفاده میشود. با این حال، این شرکت هیچ کار دائمی برای استفاده از کامیونها ندارد، زیرا آنها در صورت لزوم استخدام میشوند. TL دارای کامیونهای شخصی خود است، اما کارکنان تمام وقت برای رانندگی آنها ندارند. 8-10 گروه از افراد وجود دارد که TL به طور منظم هنگام استخدام اپراتورها برای کامیونهای خود استفاده میکند. این افراد افرادی هستند که مستقیماً به وسیله TL استخدام میشوند و به همین ترتیب کارمندان را به نام خود میگیرند. هر گروه کارکنان تیم مدیریت و توانمند است. TL نیاز به پیش بینی رشد خدمات لجستیک دارد تا بتواند ظرفیت خود را افزایش دهد در صورتی که تقاضا بیش از ظرفیت موجود باشد. مشتریان برای فضای انبار پرداخت میکنند. یک سیستم اطلاعات مشترک، هماهنگی در برخورد با تحویل در زمان (JIT) و مدیریت موجودی را تسهیل میکند. ارتباط طولانی مدت با مشتریان و وفاداری مشتریان به توانایی مدیریت فضای موجود به صورت قاطع منجر شده است. مسئله لجستیک و حمل و نقل معکوس در ارزیابی ظرفیت مورد نیاز برای فضای ذخیره سازی و حمل و نقل مورد توجه قرار میگیرد.
4.2.5 فناوری اطلاعات. TL دارای چندین سیستم میراثی (رایانهای) برای خدمت به نیازهای مختلف، از جمله برای ضبط سفارش، تحویل سفارش و غیره. هر مشتری دارای پایگاه جداگانهای است که به طور مستقل از سیستمهای اطلاعات مشتریان دیگر اداره میشود. در حال حاضر، TL در حال فرایند مهاجرت به سیستم پیشرفته و یکپارچه IT است که به شرکت امکان توسعه عملیات خود را میدهد. فرآیند تغییر سیستمهای فناوری اطلاعات شامل بررسی پروسههای کسب و کار و در نظر گرفتن اینکه آیا قبل از تصمیم گیری در مورد معماری سیستم IT برای این شرکت باید مجدداً طراحی شود. فروشندگان فناوری اطلاعات به طور عمده در مورد الزامات مشتریان TL در مورد نوع اطلاعاتی که باید در دسترس باشند، چه زمانی و چه کسی باید انجام شود. سیستم IT سعی خواهد کرد مفهوم زنجیره عرضه (SC) را به دست آورد. TL تصمیم گرفته است تا سه ماژول عمده از جمله پردازش سفارش، انبارداری و حمل و نقل را اجرا نماید. گاهی اوقات مشتریان مانند توشیبا ترجیح میدهند که اصل را از فاکتور برای جلوگیری از هر گونه اختلاف در روند. سیستم IT بر مبنای مدل سازی و برنامه نویسی شی گرا مبتنی بر پایگاه داده SQL است. طرح این است که سیستم IT را با وب ادغام نماید تا سیستم اطلاعاتی لجستیک و حمل و نقلمبتنی بر وب بتواند در طول زمان برای TL در دسترس قرار گیرد. TL برخی از مشکلات را در ادغام تمام سیستمهای میراث (برای مشتریان مختلف) ایجاد میکند. برای غلبه بر این مشکل، TL در فرآیندهای مهاجرت به یک سیستم اطلاعاتی مبتنی بر وب با یک پلت فرم مشترک برای همه مشتریان است. این استاندارد سازی تنها با همکاری همه مشتریان انجام میشود.
5. درسهای آموخته شده و چارچوبی برای ایجاد یک سیستم 3PL مؤثر با یک هدف کلی 3PL برای یک شرکت کوچک و متوسط ارائه شده است. این چارچوب بر مبنای یک نظرسنجی از ادبیات و تجزیه و تحلیل مورد، همراه با برخی عوامل موفقیت بحرانی حاصل از این تحقیق بود.
5-1 درسهای آموخته شده
درسهایی که در این مطالعه آموخته شده است که میتواند برای دیگر شرکتهای SML سودمند باشد:
. ارتباطات دراز مدت و وفاداری مشتریان مانند توشیبا و سانوی الکترونیک: ارتباط خوبی با مشتریان بسیار مهم است. هنگامی که مشتریان اعتماد به نفس در یک شرکت لجستیک و حمل و نقلرا افزایش میدهند، این میتواند منجر به مشارکت تجاری شود. این امر نیازمند برقراری ارتباط با افراد در طول زنجیره ارزش است تا برقراری ارتباط بین آنها برای تسهیل همکاری.
محلی سازی خدمات همراه با تحویل کالا: شرکتها باید خدمات خود را به گونهای تنظیم کنند تا بتوانند کالا را با حداقل هزینه حمل کنند. TL در هنگ کنگ واقع شده است تا مشتریان هنگ کنگ را تمرکز کند.
اتحادهای استراتژیک با مشتریان از ابتدای فعالیت شرکت، برای فعال کردن شرکت با سرمایه مورد نیاز و سایر منابع پشتیبانی از جمله کسب و کار برای این مرکز، نقش مشارکت مشتریان و شرکت در توسعه سازمان را برجسته میکند. مشارکت مساله ی منابع نیست بلکه ایجاد تقاضا برای خدمات لجستیک است. مشارکت همچنین دانش و انتقال تکنولوژی بین شرکتها را، به ویژه هنگامی که این شرکت در حال توسعه است، تسهیل میکند.
مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) با تمرکز بر مشتریان برای اطمینان از عدم شکاف ارتباطی، به طوری که کالاها در صورت نیاز در دسترس قرار میگیرد و در زمان تحویل داده میشوند: راههای متعددی وجود دارد که ارتباط بین شرکت لجستیک و حمل و نقلو مشتریان ایجاد میشود. اینها شامل اتحادهای راهبردی، جلسات مکرر بین تأمین کنندگان و مشتریان و سیستمهای اطلاعاتی مشترک میشوند.
TL یک سیستم بازخورد عالی برای تحویل به موقع کالا و اینکه آیا مقالات آسیب دیده است، وجود دارد: کیفیت خدمات تدارکاتی برای بقای بلندمدت و رونق یک شرکت ضروری است. برای اطمینان از این نیاز به استفاده از معیارهای عملکرد مناسب و معیارهای برای اندازه گیری کیفیت خدمات و رضایت مشتری در طول زنجیره ارزش لجستیک و حمل و نقلنیاز دارد.
خدمات ارزش افزوده (مانند چگونگی استفاده از کالا تحویل شده) به بهبود رضایت مشتریان با کالاها و خدمات کمک میکند و از این رو بازنمایی فرصت کسب و کار را افزایش میدهد: رضایت مشتری نمیتواند به سادگی با تحویل کالا در زمان بهبود یابد، اما با خدمات اضافی برای اطمینان از اینکه محصولات کاملاً کاربردی هستند و خدمات در نظر گرفته شده به مشتریان تحویل داده میشود.
خدمات لجستیک معکوس برای ایجاد اعتماد به مشتریان در کالاها: اکثر شرکتها از خدمات ضعیف پس از فروش رنج میبرند، از جمله بازگشت محصولات برای جایگزینی یا برای خدمات. از آنجا که شرکتها محصولات خود را در اینترنت به فروش میرسانند، سیستم خدمات لجستیکی معکوس عالی لازم است تا مشتریان بتوانند اعتماد به روند کلی سرویس را افزایش دهند. به عنوان مثال، شرکتهایی مانند بست بای، دل و گیت وی دارای سیستمهای خدمات لجستیکی معکوس هستند.
این شرکت از یک سیستم هزینه (جذب) ساده استفاده میکند. با این حال، شرکت نیاز به اتخاذ روش هزینه جدیدی مانند هزینههای مبتنی بر فعالیت (ABC) برای عملیات تدارکاتی خود دارد که میتواند فرصتهای بیشتری برای بهبود با حذف فعالیتهای غیر ارزش افزوده ایجاد کند.
5.2 یک چارچوب برای توسعه 3PL مؤثر
چارچوب برای ایجاد سیستم کارآمد 3PL در جدول 2 ارائه شده است.
این چارچوب شامل پنج بعد عمده است:
(1) برنامه ریزی استراتژیک؛
(2) مدیریت موجودی؛
(3) حمل و نقل (حمل و نقل)؛
(4) برنامه ریزی ظرفیت؛ و
(5) فناوری اطلاعات.
برخی از فعالیتهای اصلی در هر یک از این مناطق در ستون دوم جدول II ذکر شده است. استراتژیها / تکنیکها و فنون مربوطه به ترتیب در ستونهای 3 و 4 ارائه شده است.
5.2.1 برنامه ریزی استراتژیک به طور کلی، شرکتهای کوچک تدارکاتی با داشتن سرمایه، منابع و مهارتهای کافی مشکل دارند. آنها همچنین در پیاده سازی سیستمهای فناوری اطلاعات مانند EDI، اینترانت، اینترنت، اکسترانت و ERP تمایل دارند. در عین حال شرکتهای کوچک و متوسط نیز در مورد عملیات لجستیک و حمل و نقلقابل انعطاف و نوآور هستند. با توجه به حجم شرکتهای SML و بودجهای که برای آنها برای تکنولوژی و مهارتهای موجود در اختیار آنها قرار میگیرد، تشکیل اتحادهای استراتژیک ابزار ضروری برای رقابت در بازارهای لجستیک و حمل و نقل می باشد. اکثر شرکتهای کوچک و متوسط (SME) فاقد برنامه استراتژیک هستند و در نهایت منافع کوتاه مدت را به کار میگیرند. اگر شرکتها در درازمدت زنده بمانند، باید در مورد چگونگی دستیابی به بقای و رونق بلند مدت خود فکر کنند. برای مثال، SME ها میتوانند اتحادهای استراتژیک را با شرکتهای بزرگ و کوچک ایجاد کنند، بسته به قابلیتهای اصلی و فرصتهای بازار. همچنین حمایت دولت برای کمک به اپراتورهای لجستیک و حمل و نقلدر اروپا برای بقای بلندمدت آنها ضروری است.
سیستمهای گروهی و سیستمهای اطلاعاتی مشترک مانند WWW، اینترنت، EDI و ERP از توسعه استراتژیهای شرکتها / کسب و کار با ارائه اطلاعات در بازار و زیرساخت خدمات 3PL پشتیبانی میکنند. مدیریت عالی برای توسعه استراتژیهای مناسب ضروری است.
5.2.2 مدیریت موجودی. مدیریت موجودی در هسته تابع مدیریت لجستیک و حمل و نقلاست. تمام وظایف دیگر در اطراف مدیریت موجودی با هدف ایجاد محصولات مناسب در زمان مناسب، در مقدار مناسب و با هزینه رقابتی، متوقف میشود. شرکتهای SML باید تقاضای محصولات را در نقاط مختلف در طول زنجیره ارزش لجستیک و حمل و نقل پیش بینی کنند. همچنین تجزیه و تحلیل مکان بر مدیریت موجودیها تأثیر میگذارد. مدیریت سفارش شامل برنامه ریزی سفارش و منابع لازم برای ارائه سفارشات / کالاها در زمان و کنترل فرآیند تحویل در صورت عدم انجام کارها با توجه به برنامه است. چندین استراتژی / تکنیکها برای مدیریت موجودی، از جمله سیستم تقاضای کشیدن، JIT، برنامه ریزی مواد مورد نیاز (MRP)، SCM و مدیریت تقاضا، مفید هستند. سیستمهای IT مانند MRPII، EDI، ERP، WWW و تدارکات الکترونیکی میتوانند برای مدیریت موجودی در امتداد زنجیره ارزش لجستیک و حمل و نقل استفاده شوند.
5.2.3 حمل و نقل (حمل و نقل). برنامه ریزی حمل و نقل شامل حمل و نقل، حمل و نقل، (د) تثبیت، خدمات قرارداد، پرداخت، مناقصه محلی و واسطه است. از آنجا که شرکتهای SML دارای منابع محدود هستند، گزینه بهتر این است که از طریق ایجاد اتحادهای استراتژیک( معادل لاتین) به منظور بهینه سازی مسیریابی و برنامه ریزی، با هدف کاهش هزینههای حمل و نقل، خدمات حمل و نقل را فراتر بگذاریم. بسیاری از فن آوری ها برای تسهیل حمل و نقل مؤثر در دسترس هستند. آنها شامل دستگاههای بارگیری خودکار اتوماتیک، سیستمهای موقعیت یابی جهانی، سیستمهای ردیابی آنلاین وسایل نقلیه و سیستمهای تحویل و تأیید پرداخت میباشند. برای این اهداف نیز گروه بندی، اینترنت، ERP، ایمیل، WWW، اینترانت، اینترنت و اکسترانت در دسترس هستند.
5.2.4 برنامه ریزی ظرفیت برنامه ریزی ظرفیت مربوط به چهار منبع عمده از جمله انبارداری، حمل و نقل، وسایل حمل و نقل مواد و منابع انسانی است. برای به حداکثر رساندن استفاده از ظرفیت و به حداقل رساندن هزینههای کل خدمات تدارکاتی میتوان از راهکارهایی مانند تصمیم گیریهای ساخت و یا خرید، برونسپاری، اضافه کاری و برنامه ریزی جمع آوری کرد. فن آوری هایی مانند MRPII، CRP و ERP میتوانند برای مدیریت ظرفیت استفاده شوند. مدلهای تحقیقاتی عملیاتی از قبیل برنامه ریزی خطی، مدل خطوط انتظار و برنامه ریزی بهینه سازی نیز میتوانند در ظرفیت برنامه ریزی، با هدف ارائه خدمات با کیفیت بالا با حداقل سرمایه گذاری در ظرفیت، مورد استفاده قرار گیرند.
5.2.5 مدیریت اطلاعات. مدیریت اطلاعات با مدیریت سیستمهای اطلاعاتی با هدف ارائه اطلاعات دقیق در مورد عملکرد مناطق مختلف زنجیره ارزش تدارکات و استفاده از منابع برای فعالیتهای ارزش افزوده میپردازد. سیستمهای اطلاعاتی برای اندازه گیری عملکرد و کنترل عملیات در یک زنجیره ارزش تدارکاتی استفاده میشود. فعالیتهایی نظیر جمع آوری، پردازش، بازیابی، گزارش دهی و ذخیره دادهها بخشی از مدیریت اطلاعات است. استراتژیها / تکنیکهایی مانند گروه بندی، IT / IS، نرم افزار به اشتراک گذاری، داده کاوی و انبارداری دادهها میتواند برای مدیریت اطلاعات استفاده شود. فناوری اطلاعات شامل EDI، تجارت الکترونیک، ERP، اینترنت، WWW و هوش مصنوعی (AI) و سیستمهای متخصص است. این سیستمهای اطلاعاتی به ادغام لینکهای مختلف در طول زنجیره ارزش تدارکات کمک میکند.
6- جمع بندی و نتیجه گیری
در این مقاله، تلاش شده است تا موفقیت و تجربه شرکت لجستیکهای 3PL کوچک بحث کرده است.
با این وجود، دولت باید از توسعه چنین شرکتهایی حمایت کند تا شرکتهای هنگ کنگ بتوانند در بازار جهانی رقابت کنند. در حال حاضر، شرکتهایی مانند TL تنها از پشتیبانی آموزشی و آموزشی برخوردار هستند. آنها باید یک سیستم فناوری اطلاعات که انعطاف پذیر است و بتواند به سیستمهای اطلاعاتی تدارکات مبتنی بر وب متصل شود، توسعه یابند. سیستم هزینه گذاری باید بهبود یابد تا منابع ارزش افزوده یا هر نوع زباله را از لحاظ تجهیزات کم مصرف، منابع انسانی، فضای انبار و غیره برجسته کند.
مطالعه موردی ارائه شده در این مقاله اهمیت کمپانیهای لجستیک را نشان میدهد. همچنین نشان دهنده اهمیت اتحادهای استراتژیک و پیامدهای فرهنگ منطقهای در شکل گیری مشارکت و در نتیجه حمایت از همکاری است. در زیر موارد مهم در مورد مطالعه موردی است که به نظر ما توجه بیشتری لازم است:
. پشتیبانی دولت برای آموزش و آموزش کارکنان در شرکتهای کوچک تدارکات مورد نیاز است.
. برای کمپانیهای لجستیک کوچک برای دریافت پشتیبانی فنی از شرکتهای مشتری مهم است.
. توانمند سازی کارکنان در شرکتهای کوچک لجستیک ضروری است.
. یک شرکت باید یاد بگیرد که به تمام مشتریان احترام بگذارد.
. آموزش مشتریان در مورد چگونگی استفاده از سیستم اطلاعات تدارکاتی قطعاً سطح رضایت مشتری را بهبود میبخشد و هزینههای لجستیک معکوس را به میزان معینی کاهش میدهد.
. معیارهای عملکرد، معیارها و سیستمهای هزینه باید برای حمایت از شرکتهای کوچک تدارکاتی در انجام کارآمدتر توسعه یابد.
. اطلاعات مبتنی بر وب به کاهش موانع ارتباطی مانند سیستمهای عملیاتی پیچیده تدارکاتی کمک میکند.
. در هنگام توجیه سرمایه گذاری در پروژههای فناوری اطلاعات، باید عوامل مالی و غیر مالی، از جمله عوامل ملموس و نامحسوس، مورد توجه قرار گیرد. چنین سرمایه گذاریها نباید صرفاً براساس شاخصهای عملکرد مالی مانند ROI باشد.
منبع: ترجمه توسط: سایت تخصصی آمار فربد
https://www.emerald.com/insight/content/doi/10.1108/09600030310503352/full/html
نظرات